Protejează-ti dinții, învață despre eroziunea dentară

Există anumite afecțiuni mai puțin cunoscute, care afectează foarte mulți pacienți, pe nebănuite. Puși în fața deteriorării dinților, aceștia își doresc să știut despre aceasta afecțiune, înainte ca daunele să fie prea extinse.

Echipa Stelidental are ca obiectiv informarea pacienților, în scopul prevenirii și detectării din timp a afecțiunilor dentare ce dăunează funcționalității danturii și esteticii zâmbetului.

Eroziunea dentară, deși mai puțin cunoscută, afectează foarte mulți pacienți, așadar considerăm necesar ca fiecare pacient să știe ce este eroziunea dentară, cum acționează, ce simptome are, dar și ce o cauzează, ca să o poată preveni eficient.

Ce este eroziunea dentară?

Eroziunea dentară reprezintă uzura chimică a dinților în care smalțul dinților este dizolvat de acizi.

Cauzele sunt diverse și adesea asociate cu stilul de viață, dar eroziunea dinților este cauzată în special de băuturile și alimentele acide, precum și de refluxul gastric.

Tocirea dinților crește, de asemenea, eroziunea smalțului înmuiat al dinților. În ceea ce privește tratamentul, cheia este oprirea eroziunii dentare cât mai curând posibil. Întreabă-ți medicul stomatolog dacă există semne de eroziune dentară, dacă acest lucru nu este menționat de acesta în timpul consultației.

Simptomele eroziunii dentare

Un semn al eroziunii dentare este alterarea smalțului dentar, ducând la un aspect neted și strălucitor.

Când există eroziune dentară avansată, smalțul se poate uza pentru a dezvălui dentina subiacentă; aceste zone arată ca depresiuni galbene pe suprafața dintelui.

Eroziunea dentară poate provoca sensibilitatea la alimente și băuturi calde, reci sau dulci, datorită expunerii dentinei.

Obturațiile (plombele) pot începe să devină mai proeminente dacă suprafața dintelui din jur se dizolvă din cauza eroziunii. Când sunt detectate semnele eroziunii dentare, este foarte important să se determine cauza și să fie îndepărtată.

Ce este smalțul dinților?

Smalțul dinților este stratul de suprafață dur, exterior al dinților, care protejează dintele împotriva cariilor dentare. De fapt, smalțul dinților este considerat cea mai dură substanță minerală din corpul tău, chiar mai puternică decât osul.

Bacteriile din placa dentară produc acizi care se dezvoltă din anumite alimente și băuturi, în special din cele dulci sau care conțin amidon.

În ciuda puterii smalțului dentar, acizii aceștia pot ataca și deteriora suprafața dinților, slăbind duritatea smalțului.

Tipuri de deteriorare a smalțului

Două tipuri de leziuni ale dinților pot afecta smalțul:

• Abraziunea

Abraziunea este cauzată de frecarea exagerată a dinților. Spălarea dinților cu o periuță de dinți cu păr tare, împungerea dinților cu scobitori sau mișcările efectuate asupra dinților la îndepărtarea dispozitivelor de fixare sau a protezelor parțiale sunt posibile cauze ale abraziunii dentare.

• Eroziunea

Eroziunea dentară apare atunci când smalțul dinților este supraexpus acizilor alimentari din anumite alimente și băuturi sau acizilor din sucul gastric. De asemenea, poate fi erodat datorită toxinelor eliberate de bacteriile plăcii depuse în jurul liniei gingivale.

Cauzele eroziunii dentare

• Acizii din sucul gastric

Eroziunea dentară

Stomacul conține mulți acizi puternici, indispensabili digestiei. Vărsăturile și refluxul pot face ca acești acizi din stomac să pătrundă în cavitatea orală.

Acizii din sucul gastric sunt foarte puternici și pot provoca leziuni substanțiale ale dinților. De exemplu, persoanele cu bulimie sau reflux pot întâmpina această problemă.

• Sursele alimentare de acid

Multe dintre alimentele și băuturile foarte des consumate sunt acide. Unul dintre motivele pentru acest fapt  este gustul lor interesant. Cele mai întâlnite alimente și băuturi care conțin niveluri ridicate de acid includ:

• Băuturile răcoritoare (fără zahăr și cu zahăr);
  • Energizantele;
  • Citricele (lămâi, portocale);
  • Băuturile sau ceaiurile cu aromă de lămâie;
  • Acadelele cu aromă de fructe;
  • Majoritatea sucurilor de fructe;
  • Apa îmbogățită cu vitamine;
  • Tabletele de vitamina C;
  • Oţetul;

Eroziunea dentară

Acizii alimentari sunt adesea adăugați în alimentele și băuturile procesate. Dacă verifici cu atenție lista ingredientelor diverselor alimente și băuturi, poți vedea acestea conțin acizi alimentari adăugați. Ingredientele sunt listate în ordinea cantității lor în alimente, cele cu cea mai mare concentrație fiind listate mai întâi. Cu cât acizii alimentari sunt mai aproape de începutul listei, cu atât produsul va avea mai mult acid.

Trebuie să ai grijă în special la acizii alimentari 330 (acid citric), 331 (citrat de sodiu) și 338 (acid fosforic), care sunt deosebit de dăunători pentru dinți.

• Cantitatea redusă de salivă.

Saliva este o puternică apărare naturală împotriva eroziunii. Saliva poate spăla și poate neutraliza acizii din cavitatea orală și poate reversa deteriorarea incipientă a smalțului dentar, prin remineralizarea dinților. Cu toate acestea, nu poate restaura smalțul dentar aflat într-un grad avansat de eroziune.

Deshidratarea poate reduce cantitatea de salivă pe care o produce organismul tău, așa că este indicat să bei  multă apă fluorurată.

Un flux redus de salivă reprezintă o problemă (gura uscată- xerostomie) ce poate crește riscul de eroziune dentară.

Dacă ai constant gura uscată, este posibil să ai un risc crescut de eroziune dentară. Discută cu medicul dentist pentru a identifica exact cauzele.

Eroziunea dentară

Cauzele reducerii salivei (sau a sindromului gurii uscate) pot include:

- medicamente - unele pot afecta glandele salivare și vor reduce cantitatea de salivă produsă, ducând la uscarea gurii;

- deshidratare - lucrul într-un mediu uscat și hidratarea insuficientă poate duce la o scădere a producției de salivă. De asemenea, aportul excesiv de cofeină care se găsește în cafea, ceai, ciocolată și băuturi precum cola poate reduce nivelul de lichide din organism și implicit producția de  salivă;

- unele boli sau afecțiuni specifice pot afecta glandele salivei, cum ar fi sindromul Sjogren.

Eroziunea dentară este o afecțiune din ce în ce mai întâlnită, din cauza obiceiurilor alimentare nesănătoase ale timpurilor noastre. Este important să ai informațiile necesare pentru a o putea preveni sau facilita tratarea ei în stadiu incipient.

Stelidental îți dă uneltele necesare menținerii frumuseții și sănătății zâmbetului tău.

Eroziunea dentară

Completează formularul și te vom contacta pentru o programare. Află dacă dinții tăi sunt afectați de eroziunea dentară sau sunt predispuși acestei afecțiuni.