Articole   -   Endodonție

Când ai nevoie de tratament endodontic?

Ce este tratamentul endodontic?

Terapia endodontică este importantă deoarece este concepută pentru a salva un dinte care altfel ar trebui îndepărtat și, din păcate, niciun substitut nu este mai bun decât dintele tău natural.

„Endo” este cuvântul grecesc pentru „interior” și „odont” este grecesc pentru „dinte”. Endodonția tratează, așadar, “interiorul dintelui”.

Pentru a înțelege termenul de endodonție, trebuie să știi care este structura fiecăruia dintre dinții tăi.

Structura de bază este formată din coroană și rădăcină. În interior, dintele are 3 straturi de țesut, dintre care cel exterior este smalțul, cu rol de protecție împotriva cariilor, apoi dentina, iar în final, în cavitatea din dinte se adăpostește un țesut moale, numit pulpă dentară.

Tratamentul endodontic este chiar tratamentul afecțiunilor pulpei dentare.

Structura dintelui

Când ai nevoie de tratament endodontic?

Pulpa dentară se poate deteriora din cauza bolii parodontale sau ca urmare a unei leziuni traumatice.

Cu toate acestea, cele mai frecvente motive pentru deteriorarea pulpei sunt degradarea extinsă sau fractura care expune pulpa bacteriilor care stimulează infecția.

Atunci când apare inflamarea sau infectarea pulpei dentare, diagnosticată în urma consultului clinic și examinării radiologice, este necesar un tratament endodontic. Dacă nu este tratată, pot rezulta:

• durerea;
  • sensibilitatea prelungită la căldură sau frig;
  • decolorarea dintelui;
  • inflamarea gingiei;
  • abcesul;
  • transmiterea infecției la alți dinți;
  • probleme de sănătate generală, cauzate de infecția dentară.

Cum se efectuează terapia endodontică?

Terapia canalului radicular se face de obicei în una sau două vizite. După o examinare, care include raze X, se va pune un diagnostic și vor fi prezentate opțiunile de tratament.

Dacă se alege un tratament endodontic, se administrează inițial un anestezic local. Dintele este izolat cu o folie subțire de latex sau silicon (digă) pentru a menține steril dintele în timpul tratamentului și pentru a proteja buzele și obrajii.

Tratamentul endodontic se realizează, în cadrul Stelidental, la microscopul dentar, pentru siguranță deplină.

Microscopul permite mărirea performantă a imaginii, vizualizarea ei pe un monitor accesibil și pacientului, înregistrarea procedurilor în format electronic și consultarea lor ulterior, la nevoie.

Se realizează o mică obturație, care permite accesul la camera pulpară a dintelui și la canalele radiculare.

După determinarea lungimii canalelor, prin măsurători exacte, cu un instrument electronic, acestea sunt mărite și curățate cu instrumente și dezinfectanți.

În timpul tratamentului endodontic, este esențial ca întreaga pulpă dentară infectată să fie îndepărtată.

După curățarea atentă a interiorului dinților, camera pulpară este apoi umplută și sigilată.

Ulterior obturației de canal, un material provizoriu de obturație va fi plasat în obturația de acces, pentru a proteja camera pulpară.

Va necesita dintele tratat endodontic vreo îngrijire specială sau tratament suplimentar?

La următorul consult, medicul îți va recomanda fie o coroană dentară, fie o obturație permanentă pentru a restaura estetic și funcțional coroana dintelui afectat. Deoarece pierderea structurii dintelui poate fi extinsă, medicul dentist poate recomanda, de asemenea, soluții de restaurare mai complexe.

Nu trebuie să mesteci sau să muști pe dintele tratat, până când nu este complet restaurat. Dintele nerestaurat este susceptibil la fracturi, deci ar trebui să te adresezi medicului dentist pentru o restaurare completă, cât mai curând posibil.

Ulterior tratamentului, trebuie doar să ai aceeași grijă de sănătatea ta orală. Să practici o igienă orală bună, inclusiv folosirea aței dentare, să participi la consulturile regulate și să tratezi la timp orice problemă dentară.

Majoritatea dinților tratați endodontic rezistă în timp la fel de mult cât alți dinți naturali.

Retratarea endodontică

Există cazuri izolate, în care un dinte care a fost supus unui tratament endodontic corect în care canalele au fost, fiecare dintre ele, obturate până la capăt, sterilizate și perfect izolate,  nu reușește să se vindece și durerea continuă.

Ocazional, dintele poate deveni dureros sau bolnav, la luni sau chiar la ani după tratamentul de succes. Traumele noi, cariile profunde sau o obturație fisurată ori deteriorată pot provoca o reinfectare dentară. Adesea, când se întâmplă acest lucru, o altă procedură endodontică poate salva dintele.

În unele cazuri, la retratamentul endodontic, medicul poate descoperi canale foarte înguste sau curbate care nu au putut fi tratate corect în timpul procedurii inițiale.

Endodonție la microscop Braila

Stelidental îți stă la dispoziție cu tratamente endodontice moderne, la microscop, rapide, sigure și precise, dar și nedureroase datorită anesteziilor performante.